فواید حفظ قرآن و آثار آن

فواید حفظ قرآن

تلاوت و انس با قرآن از سفارش های مکرر معصومان  علیهم السّلام  است و حفظ قرآن به طور طبیعی به انس با آیات الاهی می انجامد؛ زیرا حافظ قرآن باید برای تثبیت محفوظات قرآنی دست کم روزی چند بار به قرائت قرآن بپردازد.

معصومان ـ علیهم السّلام ـ حافظان قرآن را به تکرار آیات الاهی فراخوانده، یادآور شده اند همان گونه که شتر بسته شده در یک نقطه  چنانچه مورد دیدار پیاپی صاحبش واقع نشود. ـ جایگاهش را ترک می کند، محفوظات حافظ قرآن نیز اگر پیوسته مورد مراجعه و تکرار قرار نگیرد از خاطر زدوده می شود.

 

حفظ قرآن مانند تلاوت آن آثاری فراوان و ارزنده دارد. برخی از آثار حفظ آیات قرآن، عبارت است از:

1.پاداش اخروی

حافظان قرآن در بهشت جایگاهی والا دارند و پاداش آنان دو چندان خواهد بود. پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: درجات بهشت به تعدد آیه های قرآن است. وقتی که صاحب قرآن وارد بهشت شود، به وی می‎گویند بخوان و بالا برو، که هر آیه ای را درجه ای است. پس برتر از درجه حافظ قرآن درجه ای نیست. همچنین در روایات بیان شده که حافظان قرآن توان شفاعت کردن دیگران را نیز دارند.

 

2.هدایت انسان

تلاوت و انس با قرآن از سفارش های مکرر معصومان  علیهم السّلام  است و حفظ قرآن به طور طبیعی به انس با آیات الاهی می انجامد؛ زیرا حافظ قرآن باید برای تثبیت محفوظات قرآنی‎اش دست کم روزی چند بار به قرائت قرآن بپردازد. معصومان  علیهم السّلام حافظان قرآن را به تکرار آیات الاهی فراخوانده، یادآور شده اند همان گونه که شتر بسته شده در یک نقطه  چنانچه مورد دیدار پیاپی صاحبش واقع نشود. جایگاهش را ترک می‎کند، محفوظات حافظ قرآن نیز  اگر پیوسته مورد مراجعه و تکرار قرار نگیرد از خاطر زدوده می‎شود. بنابراین، حافظ ناگزیر با قرآن انس می‎گیرد وزمینه‎ هدایت و سعادتش فراهم می‎آید. حضرت علی علیه السّلام  می‎فرماید: هیچ کس با قرآن هم نشین نمی ‎شود مگر این که از کنار آن با افزایش یا کاهش برمی خیزد: افزایش هدایت یا کاهش گمراهی. نفوذ قرآن در جان‎ها و پدید آوردن تحول در شخصیت افراد نیز از آثار سازنده‎ی تلاوت و حفظ قرآن است. بسیاری از مردم با تلاوت یا شنیدن آهنگ دلنشین قرآن مسیر زندگی خود را تغییرداده، سمت سعادت و کمال رهنمون شدند.

 

3.آرامش روحی

یاد خدا تأثیر بسزایی در روان آدمی دارد و دل‎ها در پرتو آن آرام می‎گیرد. خداوند متعال می‎فرماید: «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[4] آگاه باش، دل‎ها با یاد خدا آرام می‎گیرد. یکی از نام های قرآن ذکر است. تلاوت و حفظ قرآن نوعی ذکر خداوند است که انسان در پرتو آن از هجوم بسیاری از فشارهای روانی و اضطرابات درونی مصون می‎ماند. پیامبر اسلام  صلّی الله علیه و آله  می‎فرماید: مثل قرآن مثل کیسه ی سربسته ی پر از مشک است. اگر آن را باز کنی، بوی مشک فضا را معطر می‎سازد و اگر به حال خود رها سازی، سود نمی‎بخشد. قرآن نیز، چنانچه به تلاوتش روی آوری، فضا را از عطر خود آکنده می‎سازد و روان را نشاط می‎بخشد؛ و اگر تلاوت نکنی، در سینه‎ات پنهان می‎ماند.

 

4.نجات از تنهایی

کتاب بهترین هم نشین تنهایی است و قرآن زیباترین، عمیق‎ترین و با نفوذترین کتاب شمرده می‎شود. امام سجاد  علیه السّلام  می‎فرماید: اگر همه ی مردم روی زمین از دنیا بروند، تا وقتی قران با من است، از هیچ چیز وحشت ندارم.

 

5.فهم بهتر قرآن

مهم‎ترین و عمده ترین اثر حفظ قرآن درک بهتر آن است. حافظ به سبب تسلط بر همه ی آیات، ارتباط آن‎ها را نیک در می یابد و در پرتو آن درکی بهتر و درست‎تر از قرآن به دست می‎آورد. هر چه حافظ قرآن بر آیات و ارتباط و بازیابی آن‎ها مسلط‎تر باشد، بهتر می‎تواند نظر قرآن درباره ی یک موضوع را به دست آورد. پس مفسران حافظ قرآن، بهتر ودقیق تر میی توانند قرآن را تفسیر کنند و تفسیرشان از تفسیر مفسران غیر حافظ جامع‎تر و دقیق‎تر است.

 

6.همنشینی با فرشتگان:

 اَلْحافِظُ للْقرْآنِ الْعامِلُ بِه مَعَ السَّفَرةِ الْکرامِ الْبَرَرَةِ. «حافظ قرآن که بدان عمل کند، در آخرت رفیق و همراه فرشتگان و سفیران الهی خواهد بود.»

 

7.غنا و بی نیازی:

قال رسول الله  صلّی الله علیه و آله : اَغْنَی النّاسِ حَمَلةُ الْقُرآنِ مَنْ جَعَلهُ اللهُ تَعالی فی جَوْفِهِ. بی نیازترین مردم حاملان قرآن می باشند، آن کسان که خدای تعالی قرآن را در سینه آنها جای داده است. قال رسول الله  صلّی الله علیه و آله : مَنْ اَعطاهُ اللهُ الْقُرآنَ فَرَای اَنَّ رَجُلاً اُعْطِی اَفْضَل مِمّا اُعْطی فَقَدْ صَغَّرَ عَظِیماً وَ عَظَّمَ صَغیراً. هر کسی خداوند قرآن را به او داد و چنان پندارد که به مردی بهتر از او چیزی داده اند، خیر بزرگی را کوچک شمرده و کوچکی را بزرگ دانسته است.

 

8.موجب آمرزش گناهان:

قال رسول الله  صلّی الله علیه و آله : مَنْ قَرَأَ الْقُرآنَ عن حِفْظِهِ ثُمَّ ظَنَّ اَنَّ الله تَعالی لا یغْفِرُ لَهُ فَهُوَ مِمَّنْ اسْتَهْزِءَ بِآیاتِ الله. «کسی که قرآن را از حفظ بخواند و گمان کند که خداوند متعال او را نمی آمرزد، در واقع از جمله کسانی است که آیات خداوند را مورد استهزاء و تمسخر قرار داده است.»

 

9.نجات از عذاب الهی:

لا یعَذِّبُ اللهُ قَلباً وَعَی الْقُرآن. «خداوند متعال قلبی که قرآن در آن باشد را عذاب نمی کند.»

 

10.قبولی شفاعت:

همانطور که خود قرآن در حق مؤمنان شفاعت می کند، حافظ و حامل قرآن نیز توان شفاعت را دارد: قال رسول الله صلّی الله علیه و آله : مَن قَرَاَ الْقُرآنَ حَتّی یسْتَظْهرَهُ وَ یحْفَظَهُ اَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ و شَفَّعَهُ فی عَشْرَةٍ مِنْ اَهْلِ بَیتِهِ کلِّهِمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النّارُ «هر که (آنقدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد کرد و شفاعتش را درباره ده نفر از خانواده اش که آتش جهنم بر آن واجب شده، می پذیرد.»

فواید حفظ قرآن و آثار آن
برچسب ها:
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ادامه مطلب
7 مرحله حفظ قرآن

7 مرحله حفظ قرآن

مراحل حفظ کردن قرآن   برای دستیابی به نتیجه بهتر در حفظ ، باید از تمام عواملی که به انجام آسان تر و قوی تر آن کمک می کند بهره ...